b_450_0_16777215_0_0_images_smieci3b.jpgWe wtorek, 19 listopada, zostały podpisane pierwsze umowy z firmami, które będą odbierać śmieci od warszawiaków od lutego 2014 r.

 

Najważniejsze dla mnie jest, aby śmieci były odbierane od mieszkańców stolicy terminowo i bez zakłóceń. Podpisane dziś umowy obejmują swoim zasięgiem osiem dzielnic, połowę obszaru Warszawy. Jedynym obowiązkiem, jaki pozostaje mieszkańcom tych dzielnic po 1 lutego 2014r., jest zbieranie śmieci zgodnie ze złożoną deklaracją oraz terminowe płacenie opłaty śmieciowej. To pierwszy duży krok w kierunku wprowadzenia docelowego systemu odbioru śmieci w Warszawie. – mówiła po podpisaniu umów Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.

Trzyletnie umowy na obsługę poszczególnych obszarów podpisano z następującymi firmami:
•    dla obszaru V (Praga Południe i Praga Północ) – PPHU Lekaro, wartość umowy: ok. 114,4 mln zł brutto,
•    dla obszaru VI (Rembertów, Wawer i Wesoła) - PPHU Lekaro, wartość umowy: ok. 96 mln zł brutto,
•    dla obszaru VII (Śródmieście) - Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie, wartość umowy: 109,6 mln zł brutto,
•    dla obszaru VIII (Ursynów i Wilanów) – SITA Polska Sp z o.o., wartość umowy: 108 mln zł brutto.

Wybrane firmy dostarczą mieszkańcom niezbędne pojemniki oraz worki na zbieranie odpadów. Warszawiacy, którzy zadeklarowali selektywną zbiórkę odpadów, będą je zbierać do trzech pojemników: śmieci zmieszane trafią do czarnych pojemników, segregowane papiery oraz plastik do pojemników w kolorze czerwonym, a szkło opakowaniowe – do pojemników zielonych.

Podpisywane umowy dotyczą odbioru i zagospodarowania odpadów, co oznacza, że zatrudnione firmy będą nie tylko wywozić śmieci z mieszkań, domów i biur, ale również dbać o ich przetworzenie. Będą one obowiązywać przez trzy kolejne lata: od lutego 2014 r. do końca stycznia 2017 r.

W praktyce oznacza to, że od 1 lutego 2014 r., śmieci będą odbierane od mieszkańców tych dzielnic według następujących zasad:
1. zabudowa jednorodzinna:
a. odpady zmieszane (odpadki kuchenne etc.): co najmniej raz na dwa tygodnie,
b. odpady segregowane – suche (papier, karton, plastik, kartony po sokach i mleku etc.): co najmniej raz na cztery tygodnie,
c. szkło: co najmniej raz na cztery tygodnie;
2. zabudowa wielorodzinna:
a. odpady zmieszane: co najmniej dwa razy w tygodniu,
b. odpady segregowane – suche: co najmniej raz na tydzień,
c. szkło: co najmniej raz na cztery tygodnie.

Odpady wielkogabarytowe ze wszystkich typów nieruchomości będą odbierane w ramach zbiórek akcyjnych, co najmniej raz na cztery tygodnie. Dodatkowo, w okresie poświątecznym, organizowane będą dwie zbiórki choinek. Odpady zielone, m.in. liście, będą odbierane minimum raz w miesiącu, od maja do listopada.

 

źródło informacji: www.um.warszawa.pl